Skiftarbete eller skifte på arbetet...

”Nej och åter nej” är norska Nina Lykkes tredje bok. Den utgavs 2016, tror inte riktigt på författarens copyright-år 2106, som det står i boken… Lykke är född 1965 i Trondheim, men bor i Oslo.

 

Detta är en bok om Ingrid och Jan och deras långa äktenskap, som efter hand övergått i

en sorts rutinmässig tradighet. Lykke har en beskrivning i meningen: ”När man nått en viss ålder har man redan sagt allting”. Tradigt, eller hur?

 

Ingrid är lärare och Jan jobbar på ett departement och de har barn, två pojkar, som efter avslutad skolgång bor hemma. Servicen och omhändertagandet hemma är ju inte så dumt…

 

Jan blir befordrad till departementschef. Där jobbar även 15 år yngre Hanne, vars kompisar bildar familj  -  den ene efter den andre. Hanne hinner med flera förhållanden, men tröttnar ganska snabbt på pojkvännerna och deras vanor/ovanor. De blir fort tradiga…

 

Ja, mer än så behöver jag nog inte skriva om denna bok om otrohet.

 

Tja, detta är en något så när läsvärd bok om ett medelålders par i medelklassen, där känslor och spänning i livet tunnats ut och slipats av. Förändringar, som leder vidare i oanade riktningar. Snabbläst.

 

Det finns en låt vid namn ”Change partners”, skriven av Irving Berlin och insjungen av bl a Frank Sinatra, men den har jag redan haft med. Så kom jag att tänka på programmet ”Opopoppa” från 1971 där Björn Skifs skojade om att byta Partner, dvs motorsågen… Sedan sjöng han ”Change partners”, skriven av Stephen Stills. Jag hittade inga rörliga bilder på detta, men däremot en livelåt med Marsfolket! Ett band, som vad jag kan se, bara gjorde 1 enda skiva  -  en singel 1971: ”Maria Maria” med ”The hunter” på baksidan. Skifs sjunger och spelar orgel i bandet. De övriga är Claes af Geijerstam, Janne Schaffer, Björn Linder, Ola Brunkert och Bosse Häggström. Den senare kom att ersättas av Mike Watson inför en turné. Mycket musik i detta gäng! Varför blev det inte mer musik? Vad jag kunnat komma fram till, så heter låten på videon ”Revival (Love is everywhere)” och är en Allman Brothers Band-låt från 1970. Hoppas det är korrekt, men bra är den!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0