Sara, kom ut I kväll och möt...

Har du 15 min ”över”, så kan du med fördel kasta dig över boken ”Om Bob Dylan” (2018) av Sara Danius. I denna fickalmanackstora lilla bok berättar Svenska Akademiens avhoppade ständige sekreterare, Danius, lite om Bob Dylan och 2016 års Nobelpris i litteratur.

 

Lite om kontakterna efter tillkännagivandet av Nobelpriset, lite om tidigare intervjuer med Dylan och hans Sverigebesök, några bilder och ett par kopior på Dylantexter…  Ja, det är det hela i denna skrift!

 

Danius skriver med respekt och kärlek om Dylan, men, framför allt, vill hon berätta om sin insats i att få kontakt med honom. Vi får också några rader om ”Akademiens träff med Dylan”, som ju avstod utdelningsceremonin den 10 december 2016.

 

Ingen märkvärdig bok, men det står en del ”mellan raderna”, om man säger så, och det kan ju alltid vara kul.

 

Dylan och Nobelpris skapade onekligen rubriker. Patti Smith ryckte in som lite av en stand-in vid utdelningen, eftersom Dylan inte ville komma. Nobeltalet dröjde och dröjde och Danius skrev en liten bok. Låter som jag raljerar lite, men bara lite  -  jag har ju ingen aning om hur pristagaren fungerar. Och Akademien drabbades av diverse oreda.

 

Danius och Dylans första fru råkar ha samma förnamn, Sara. Dylan har gjort en låt om mamman till 4 av hans barn, men jag hittar ingen riktigt bra version på Youtube. Jag gör i stället ett hopp till en låt, som först spelades in av bluespianisten Charlie Segar 1940, ”Key to the highway”, med okänd kompositör. Låten finns inspelad av många olika artister genom åren, bl a Rolling Stones, Derek & Dominoes. Därmed är ju den här versionen given, eftersom Keith Richards och Eric Clapton är/var med i banden! Live från Crossroads-festivalen 2013:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0