Svarta ramlösa tavlor...

”Mamma är galen och pappa är full” är titeln på en bok av Fredrik Sjöberg (2918). Det visar sig, att bakom den konstaterande titeln finns berättelsen om konstnären Ivar Arosenius och hans familj. Framför allt om dottern Lillan och hennes kusin Hanna.

 

Upprinnelsen är en tavla av en mindre känd konstnär, där bokens författare nyfiket börjar ”gräva” och finner kopplingar till Arosenius.

 

Detta är en bok, som gav mig bekymmer med att hålla reda på alla medverkandes namn. Boken kryllar av konstnärer, släktingar, vänner och förhållanden i en sådan mängd, att jag stundtals är på väg att ge upp.

 

Men till slut, så får tavlan, föreställande kusinerna Hanna Gottowt och Lillan Arosenius, sin förklaring, liksom tavlans signatur Anton Dich. Intressant att följa författarens arbete i att nå vetskap via idogt sökande och en snutt av ”slumpens skördar”.

 

En lite märklig bok, men jag kom igenom den! Utan att ångra min läsiver!

 

På tal om konst, så är väl ”Paint it black” den mest färgglada låten man kan tänka sig, eller hur? Den skrevs av Mick Jagger och Keith Richards och blev en listsingeletta för Rolling Stones 1966. Brian Jones står för sitarspelandet, vilket visar att även han följde George Harrison i det intresset. Noteras bör, att bilderna må vara ”live”, men inte musiken!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0