Vältänkt, om än Snedtänkt...

Kalle Lind är väl bekant för oss, som lyssnat på Radio Malmöhus. Där är han dock inte kvar. Efter sin medverkan i SvT’s ”På spåret” har han ägnat sig mycket åt riksradio och podd, men 2018 kom han med boken ”Snedtänkt”.

 

Boken är en delsammanfattning och samtidig fortsättning på det han började med på Radio Malmöhus, dvs att grotta ner sig i det som få, om någon, gjort tidigare. Allt från Johnny Bode till Ann-Louise Hanson får sig en ”granskning”  -  men allt gjort med kärlek och respekt.

 

Händelser, udda eller inte, beskrivs och belyses! Och, precis som med radiopratet, fängslas och roas jag. Möjligen är boken någon person ”för mycket”, men det går ju att låta boken ”vila” någon dag.

 

Bokens ”P3-övergångar” mellan de olika personbeskrivningarna är, redan de, värda att studera! Samtidigt som jag blir påmind om Linds inte helt ovanliga bekymmer: Att begränsa sig och sitt ordflöde lite grann! Det kan stundtals bli ”lite för mycket”…

 

Som tur var, hade han dock inte tappat bort Babben Larssons oneliner om telefonsex: ”När man väl har fått in luren så hör man ju inte vad den andre säger”!

 

Men jag hade flera timmar i gott sällskap med Kalle Lind och hans ”Snedtänkt”. Klart läsvärt!

 

Vill du lyssna på Johnny Bode, ja då får du leta själv på Youtube! Jag nöjer mig med en namne till Kalle: Bente Lind! Hur många minns Bente Lind och hennes tårdrypande debutsingel ”Goodbye Jimmy, goodbye”? Det blev en dunderhit 1964 och skrevs av Jack Vaughn som en hommage till då nyss avlidne sångaren/kompositören Jim Reeves. Norska  Bente Lind, född 1948, har haft flera hits, men ”Goodbye Jimmy, goodbye” var den största.

 

För att fortsätta de ”Lindska” övergångarna, så klämmer jag också till med ”Kalle på Spången”, givetvis! Melodin skrevs av Lasse Dahlquist (!) för filmen med samma namn (1939) och med Edvard Persson i huvudrollen. Peps version är från albumet ”Persson sjonger Persson” (1982):

 

 

Go’ freda’ & 13-Helg!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0