Bewitched, bothered and bewildered...

Tänk att så mycket etter kan samlas mellan två tjockare pärmar, men jag tror inte att bokens innehåll är överdrivet, tyvärr. Anna Charlotte Gunnarson berättar om ”Kvinnorna som formade pophistorien” (2019), men väldigt många sidor ägnas åt männens förtryckande och dominerande.

 

Exemplen är många på hur männen ”tagit över” kvinnors musicerande, som t ex att Big Mama Thornton spelade in Jerry Leiber & Mike Stollers ”Hound dog” 1952, men Elvis Presley fick hiten 1956. Flera av Louis Armstrongs 20-talshits var skrivna av en ”L Armstrong”, men det var inte Louis utan hans dåvarande hustru Lil! Boken innehåller fler exempel.

 

Gunnarson skriver om alla kvinnliga musiker, kompositörer, sångerskor, producenter etc etc som ständigt ifrågasätts, förringas och trycks undan av männen i musikindustrin. Det är tankeväckande och intressant läsning, inte minst i metoo-sammanhang.

 

Tyvärr tycker jag, att detta är problemet med den här boken, men jag är ju man… Jag hade sett fram emot att få läsa om alla mina kvinnofavoritmusikanter och deras historia, men det förminskas i Gunnarsons ettersprutande, men jag är ju man… Bokens titel borde varit ”Männen som förgiftade musikindustrin”, men jag är ju man…

 

Jag fick i läsningen en utökad insikt om männens märkliga ageranden inom musiken, men jag skulle vilja veta mer om kvinnorna i musiken. Det fick jag inte! Inte ett enda ord om alla danskorna, t ex Annisette, Anne Dorte Michelsen, Sanne Salomonsen, Anne Linnet m fl. Knappt någon rad om Tina Turner, Alice Babs, Aretha Franklin, Diana Ross m fl. Några få rader om Dolly Parton, Whitney Houston m fl. Och rasismen nämns knappt, men det blir kanske en annan bok.

 

Sammanfattningsvis: Intressant bok, men med fel titel!

 

Richard Rodgers och Lorenz Hart hade premiär på musikalen ”Pal Joey” 1940. Där fanns låten ”Bewitched, bothered and bewildered” med i första och andra akten. Både låt och musical blev populara och många av melodierna spelades in av olika artister. “Bewitched…” sjöngs in av Frank Sinatra, Rita Hayworth (filmen), Doris Day och på senare tid av Lady Gaga & Tony Bennett och Rod Stewart & Cher.

 

Och inte minst av “First Lady of Song”: Ella Fitzgerald! Hennes album med sånger av Rodgers & Hart kom 1956. Tyvärr hittade jag inga bra rörliga bilder… Men villken röst!!!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0