Gråt inte över spillt...

Polisen Anna-Maria Mella och Juristen Rebecka Martinsson är tillbaka i ”Det blod som spillts” (2004), en bok skriven av Åsa Larsson.

 

Handlingen tilldrar sig i gränstrakterna mellan Sverige och Finland. Byn Poikkijärvi har fått en ny präst, Mildred, som är feminist och aktiv i olika lokala sammanhang. En stridbar person, som inte är rädd för att delge sina synpunkter.

 

Det blir givetvis strid i församlingen. Och jaktlaget. Och…  ja, det händer saker och det överlåter jag till dig som läsare att ta reda på.

 

I förra boken jag läste skriven av Åsa Larsson imponerades jag av hennes väldigt målande beskrivningar av naturen, ansikten m m. Den här boken har samma bildrika språk. Det gör, att jag läser med nyfikenhet och stort intresse och ser den lilla sjön i morgondimman, eller vad det nu kan vara, framför mig. Dessutom lättläst!

 

Boktiteln fick mig direkt att tänka på en gammal hit från 1975. Snabbt som ögat köpte jag singeln då. Melodin, som hette ”Aieaoa”, skrevs av Daniel Vangarde och Jean Kluger och fanns 1971 med på ett pseudo-japanskt dansalbum. Fyra år senare blev den belgiske, men född i Belgiska Kongo, producenten Michel Jaspar kontaktad av Steve Banda Kalenga (född i Zaire). Kalenga hade startat ett band tillsammans med vänner från Angola och döpt bandet till Black Blood. En singel spelades in  -  A-sidan skrevs av Jaspar, medan B-sidan skulle vara ovan nämnda ”Aieaoa”. Jaspar skrev ny text på swahili och det blev ”A.I.E. a Mwana”. Och det var B-sidan som slog! Etta i bl a Frankrike och Belgien. Försök sitta still till:

 

Men där slutar rakt inte denna melodis vandring! Vid Fotbolls-VM i Sydafrika 2010 dök det, som vanligt, upp ett album, med den ”officiella” musiken. Sydafrikanska sångerskan Velile Mchunu har slagit ihop sig med den danska slagverksduon Safri Duo i en låt som heter ”Helele”. Ja, ni kan ju snabbt räkna ut vad det är för låt… Återanvändning kallas det visst och med själ och hjärta även här!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0