Majken fyndar på Skillingestranden...

”Majken minröjaren” lät onekligen som en spännande titel på en bok. Karin Brunk Holmqvist är författare till boken, som kom 2017. Baksidestexten påstår, att författaren tillhör de mest lästa i Sverige.

 

Jag lånade boken på biblioteket och kom ganska snabbt igenom den och historien om Majken, Sixten och deras barnbarn Sara, grannen Ossian och de andra i Skillinge, på Österlen.

 

Ossians hus verkar helt plötsligt övergivet, hans cykel är borta och Missing People börjar leta. Sven går en målarkurs och blir betagen i kursledaren. Mataffären råkar ut för ett rån och Majken hittar ett konstigt föremål på stranden.

 

Ja, historierna är flera och skvallret minst lika mycket…

 

Detta är den andra boken av Brunk Holmqvist jag läser och den fångar mig lika lite som förra försöket. Alldagligt svammel, som jag inte riktigt dras med i, roade mig inte den här gången heller. Men hon har ju många andra läsare, så hon klarar sig säkert utan mig…

 

I Skillinge bor inte bara Majken… Bland övriga kändisar kan nämnas Nils Landgren! Hans soloalbum från 2002, ”Sentimental journey”, innehåller bl a låten med samma namn. Den skrevs 1944 av Les Brown, Ben Horner och Bud Green och blev en hit 1945 med nyligen bortgångna Doris Day. Landgrens version är, trots avsaknaden av rörliga bilder, fullständigt lysande, eller hur?

 

 

Gla’ Pingst!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0