Om jazzen i Sverige...

Omslagsfotona med Monica Zetterlund och Esbjörn Svenssons Trio fångade mig direkt! ”Frihetens blå toner” är ”En berättelse om jazzen i Sverige” och skriven av journalisten Göran Jonsson (2018).

 

Från ”begynnelsen” fram till sommaren 2018 sträcker sig berättelsen och, min vana trogen, lägger jag små lappar i boken vid läsningen. Allt för att kunna gå tillbaka till ”viktiga händelser”. Det blev många lappar…  som t ex för (och nu blir det lite namedropping)…

… Duke Ellington med orkester turnerade i Sverige i april 1939, sedan tog kriget över. Ellington spelade då på sin 40-årsdag i Stockholm och 10 flickor på scenen sjöng ”Happy birthday” för honom. En av flickorna var Alice Babs…

… Charlie Parker fortsatte sin Europaresa 1950 med ett nattligt jam på AF i Lund.

… Eva Engdahl brukar beskrivas som Sveriges första kvinnliga jazzpianist. Hon får sedermera en musikalisk son  -  Georg Wadenius.

… Siggi Loch, tysk jazzentusiast bakom ACT (skivbolag känt för bl a utgivning av musik med e.s.t., Nils Landgren, Jan Lundgren), fastnade för den svenska jazzen med inslag av folklore.

… Esbjörn Svenssons fars kusin var en annan känd pianist, Gunnar Svensson, alias Helmer Bryd. När Esbjörn under skoltiden skulle ut på pryo, så blev det pianolektioner hos Gunnar.

… 2006 blev e.s.t. det första europeiska band som fick pryda förstasidan på amerikanska Downbeat (grundad 1934).

… den för drygt 50 år sedan avlidne pianisten Jan Johanssons båda söner, Anders och Jens, är musiker. Hårdrocken har de senaste åren blandats med lite av pappans tongångar (första albumet kom strax före jul 2018).

 

Ja, det var några av ”mina lappar” ur denna djupa jazzkunskapsbok, som jag läste med absolut största välbehag. Nu ska jag bara gräva vidare med lapparna med intressanta skivutgåvor, som fanns i boken. Lite läsa/leta/lyssna är på gång!

 

Esbjörn Svenssons Trio (e.s.t.) nådde stora framgångar och fick närmast rockstjärnestatus under sina drygt 15 år. Bandet bestod av Magnus Öström, trummor, Dan Berglund, bas, och Esbjörn på piano och kom att avslutas i och med dykolyckan 2008. Esbjörn blev 44 år.

 

Albumet ”From Gagarin’s point of view” kom 1999 och jag har valt titelspåret med sitt rymddrömska sound och musikvideon därtill. I musiken tycker jag mig höra klanger även från Bo Hansson och Jan Carlsson, både ”Trollkarlens hatt” och H&K. Luta dig tillbaka och njut!

 

Och så plockar jag fram lite Hansson & Karlsson! En trudelutt, som på Youtube kallas för ”60’s groove”, men jag tycker mig hitta likheter med låtarna ”Triplets” och ”Richard Lionheart” från deras första album ”Monument” (1967). Hammondorgel med alla sina djupa bastoner och vibrerande harmonier och till detta, inte bara en takthållare, utan en Spelande Trummis! Gitarristen, som medverkar, bör vara Bill Örström eller möjligen Bjärne Möller, f d Lee Kings. Live klanger, trummor och mitt jubel!!!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0