Drogerna gav dopade soldater...

Boktiteln, ”Droger i tredje riket”, gjorde mig nyfiken och jag såg framför mig hur droger användes i t ex lägren och förintelsen. Författaren, Norman Ohler, hade 5 års arkivarbete innan boken var klar 2015. Underrubriken, ”Det dopade blixtkriget”, tänkte jag inte på när jag såg boken på biblioteket.

 

Måste erkänna, att jag överraskades av denna bok! Att kända företag, som Bayer, Merck, IG Farben, Boehringer m fl, hade en omfattande forskning var inte konstigt. Universitet och högskolor bidrog till goda kunskaper i skilda ämnen. Men att man lade ner så mycket energi på drogliknande mediciner och rena droger, hade jag inte hört om.

 

Redan på 20-talet skapades ett kemiskt Silicon Valley mellan Oberursel och Odenwald och företagen blev världsledande inom bl a opiater och morfin. Tyskland var största exportören av heroin! Kokain från Mercks fabrik i Darmstadt var av toppkvalitet!

 

Ganska snart fann man, att pigghetsdrogen metamfetaminet Pervitin var prestationshöjande och spreds i alla samhällsskikt. Man kunde jobba mer utan att bli trött eller sömnig.

 

Detta noterades även i militära kretsar. Soldaterna kunde håll sig vakna längre… Medlet fick stor genomslagskraft i det militära och Hitler och hans gelikar såg möjligheter…

 

Jag tänker inte kasta mig in i allt som beskrivs i boken, men det råder ingen tvekan om, att de tyska framgångarna i andra världskrigets inledning berodde på preparat som Pervitin. Blixtkriget mot Polen 1939 och, framför allt, vägen mot Paris 1940, genomfördes i ett dopat rasande tempo. Ett tempo som inget av de drabbade länderna kunnat förutse.

 

Med nöd och näppe lyckades de allierade rädda sig i Dunkerque, medan det mesta av utrustningen gick förlorad. Operation Barbarossa i österled byggde också på överraskningsmomentet och hastigheten  -  det delades ut mängder med piller till de tyska trupperna… Men ”dimmorna” spred sig även i andra delar av den nazistiska diktaturen… Även Hitler blev beroende… av sin livläkares piller och sprutor…

 

En väl dokumenterad och skrämmande bok med många överraskningar om hur människor behandlades. Detta hade, i varje fall jag, ingen aning om. Mycket läsvärt!!!

 

JJ Cale gjorde låten 1976  -  Eric Clapton fick listframgången 1977! ”Cocaine” handlar det om. Hittade den här Clapton-versionen, där även en skön orgel finns med:

 

Och så lite Richard Wagner! ”Gästernas intåg” ur Tannhäuser, operan som uruppfördes i Dresden 1845. Den här inspelningen gjordes av spanskTV 2005. En maffig inspelning med stor kör och orkester! Bara att njuta! (undrar om kalaset blev lika bra som intåget…)

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0