Färgglad fjäder I hatten...

Inte en bok till om andra världskriget?! Jo, men nä! Kate Atkinson har hittat på det hon skriver om i ”Kodnamn flamingo” (2019), men hon har ”hämtat inspiration” från verkliga händelser i 40-talets Storbritannien.

 

Engelska tysksympatisörer träffas regelbundet och utbyter upplysningar, som samlas in för att vidarebefordras till Tyskland. Den som leder träffarna är dock anställd av M15, dvs den brittiska spionorganisationen!

 

I lägenheten bredvid sitter flera M15-kollegor, som spelar in allt vad tysksympatisörerna säger. Detta skrivs sedan ut av Julia, bokens huvudperson, och materialet går vidare till M15 för analys.

 

Hon blir efterhand mer involverad i kontraspionaget än så… nya roller åläggs henne… och, ja, det händer en massa saker… även allvarligare sådana…

 

När Julia flera år senare jobbar på BBC, konfronteras hon med sitt förflutna....

 

Tror jag stoppar mitt återberättande där, för att boken kan vara trevlig att läsa själv utan mina små rader. Spännande och lättläst!

 

Här tänkte jag spela ”Pretty flamingo”, skriven av amerikanen Mark Barkan och listetta med Londonbandet Manfred Mann 1966. Letade efter en liveversion på nätet, men hittade ingen. Däremot fann jag Elvis Costello med Attractions och Nick Lowe med flamingon från ca 1989:

 

Men ok, då. Manfred Mann med ”Pretty flamingo” stillbilder till skivan från 1966:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0