Svenska Sekreterarklubben har möte...

Boktiteln ”Sekreterarklubben” kan associera till feel-good-genren, men oj så fel. Det här är en bok från 2014 av Jan Bergman och har undertiteln ”C-Byråns kvinnliga agenter under andra världskriget”. Längre från feel-good än så här kan man knappast komma!

 

Först som sist: Detta är en bok om svenska (!) kvinnliga agenter i Sverige (!) under andra världskriget! Betydligt mer och omfattande än vad jag kunnat föreställa mig!

 

Boken bygger bl a på intervjuer och släppta hemliga dokument om den svenskt underrättelsearbete från 1939 till 1945 och de flesta personerna framträder med sina riktiga namn. De sex åren i boken visar också tydligt Sveriges förvandling från tyskvänligt neutrala till mer västvänligt.

 

När jag läser brukar jag ju lägga in lappar där viktiga skeenden beskrivs och det blev många märken i denna bok, som t ex för…

… förälskelser leder till uppdrag, som leder till underrättelser.

… att tidningen Arbetets chefredaktör, Allan Vogt (riksdagsman för S), skriver i juli 1940: ”…ingen rätt att betvivla ärligheten i den tyska ambitionen att skapa ett bättre Europa.”

… att samma år överlämnar försvarsminister Sköld Svärdsorden till tyske militärattachén von Uthmann.

… att en viss Stig Wennerström, då kapten, år 1942 överlämnade sovjetiska handlingar till tyskarna och det framkom i svenska spaningar. ”Händig man” redan då…

… att vi än en gång påminns om att SS-uniformerna designats av Hugo Boss!

… att Jane Horney, som ju senare försvann i Öresund, också rekryteras för underrättelsearbete.

… att tullen i Helsingborg i april 1942 i tyskt transitgods upptäcker 23.000 exemplar av detaljerade militärkartor över Sverige! Därtill hittar tullen i Trelleborg 7.200 vägkartor över Sverige. Till vad, kan man ju undra…

 

Den förteckning över personer och organisationer som finns i slutet av boken, är synnerligen intressant. Även där framgår den kamp och förvirring som rådde om hur det svenska underrättelsearbetet ska organiseras och fungera. Militären? Polisen? Säkerhetspolisen? Eller? I den frågan är det samma kamp i Sverige som i t ex Tyskland.

 

Utnyttjande! Förnedrande! Förgörande! Förfasande! Mycket intressant

bok och svår att inte bli berörd av. Samtidigt förundrar det mig, att i varje fall jag, inte hört eller sett speciellt mycket om detta tidigare.

 

Nils Perne (signaturen Joker) skrev låten, som förmodligen alla kunde under krigsåren: ”Min soldat”. Ulla Billquist sjöng in den 1940, men även Andrew Sisters gjorde den, då med titeln ”The shrine of Saint Cecilia”! När SvT producerade ”När stenkakan slog” 1970 gjordes en ny inspelning av ”Min soldat”, nu med coming-star Anni-Frid Lyngstad.

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0