Älska mej, för den jag är...

TV-dokumentären ”Josefin Nilsson – Älska mig för den jag är” (2019) blev snabbt rekordbetittad på SVT Play och nu, 2020, har boken av Marie Nilsson Lind kommit. Marie skriver om sin lillasyster i ”Josas bok * Min berättelse”.

 

Att läsa denna mörka bok var inte speciellt upplyftande i dessa tunga coronatider, men det blev gjort i alla fall. Boken inleds med en bunt fina bilder ur familjens liv, men efterhand inser jag, att allt inte är sprudlande sång- och spelglädje i familjen.

 

Pappan är lokal revykung på Gotland, samtidigt som han driver ett lantbruk. De fyra barnen, varav Marie är äldst och Josefin yngst, hjälper till i de olika delarna. Det är dock en familj i kaos, nästan som ”scener ur ett äktenskap”, med ständiga gräl, inte minst beroende på pappans återkommande otrohet.

 

Jag återberättar inte hela boken, utan väljer några små spår, som att Ainbusk Singers bildades av Marie och Josefin tillsammans med Annelie och Birgitta från granngårdarna. Konserter, scenshower, musikframgångar, fiaskoföreställningar, Benny Andersson och hits, som ”Lassie”, kantar resan.

 

Så möter Josefin den ”store Dramaten-skådespelaren”, som inte nämns vid namn i boken! Ett synnerligen destruktivt förhållande följer med fysisk och psykisk misshandel. Tingsrätten fäller skådisen, medan hovrätten friar och ”offret” lider och ”undergången” inleds, för att uttrycka sig dramatiskt.

 

Den 29 februari 2016 orkar inte kroppen mera och Josefin somnar in i huset hon delar med Marie på Gotland. Ett längre citat ur boken: ”Det sägs att en människa dör tre gånger. Första gången när hjärtat slutar slå, den andra gången när hon begravs och tredje gången när hennes namn sägs för allra sista gången på jorden.”

 

Jag tolkar, att mer än hälften av boken framstår som Maries terapi för alla sina egna psykiska bekymmer. Det är först i ”andra akten”, som Josefins påbörjade memoarer får plats i boken. På ett sätt är boken en enda lång psykkrishistoria fylld med namn på personer, som rycker in till undsättning för både Marie och Josefin. Skådespelarens beteende är mer nertonat här än i TV-programmet, men det räcker mer än väl med beskrivningen i boken. Ja, jag läste boken, men…

 

Ainbusk Singers andra skiva blev singeln ”Älska mej” 1991. Melodin skrev Benny Andersson och texten Marie Nilsson Lind, samma team som skrev genombrottslåten ”Lassie” 1990. Här ser vi Ainbusk Singers i ”Älska mej” live tillsammans med Freskkvartetten. Visst är det vackert?

inbäddningskod

 

Visste du förresten, att ”skådespelaren” vikarierade som sångare 1967? Tommy Blom i Tages drabbades av en blindtarmsinflammation mitt under folkparksturnén i augusti och då vikarierade skådespelaren, dvs Örjan Ramberg. Jag hittar ingen inspelning på detta, så det får bli Tages TV-spelning i ”Popsan” 1966 av ”Crazy ’bout my baby” med ordinarie musiker på plats:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0