Ett strå vassare...

Ja, jag har läst ännu en bok om teatrar! Den var ”frontad” på mitt bibliotek och med titeln ”Södran” tänkte jag, att det kunde vara kul att läsa lite om teater i Stockholm också. Inte ens bokens undertitel, ”En folkets teater där revyerna höll hus”, fick mig att fatta. Det visade sig att Bengt Liljegrens bok från 2019 handlade om Södra teatern i Folkets Hus i Malmö!

 

Lurad? Ja, visst! Men så kul läsning! Södra teatern i Malmö hade funnits på flera ställen i staden, men utan att nå framgång. Först 1948, då premiären var med Strindbergs ”Kalifens son”, blev det lite stadga i en scen i Malmö förutom Stadsteatern.

 

Boken innehåller en välskriven odyssé över föreställningarna i Folkets Hus och sträcker sig fram till 1963, då teatern ”gick i kvav”. Man hade svårt att hitta spelmaterial, som passade och dessutom ville ägarna, Folkets Hus, ha scenen till annat.

 

”Charleys tant”, ”Blåjackor”, ”Gröna Hund”, ”Pippi Långstrump”, ”Lorden från gränden” och ”Min syster och jag” är exempel på föreställningar från teatern. Karl Gerhards revyer besökte teatern vid flera tillfällen, Josephine Baker dock bara en enda gång!

 

Att kolla vem som agerat på scenen är som att läsa svensk teaters ”Vem är vem”. Zarah Leander, George Rydeberg, Nils Poppe, Thor Modéen, Povel Ramel, Jan Malmsjös föräldrar (!), Rut Holm, Gaby Stenberg, Git Gay, ja, det är bara några av alla de stjärnor som medverkat i olika föreställningar under Södrans 15-åriga levnad.

 

I slutet av boken finns en riktigt bra förteckning över vad som spelats. Detta har kompletterats på ett idérikt sätt med utdrag ur vad recensenterna, främst från de skånska tidningarna, skrev om resp föreställning. Här dyker det upp dels märkliga signaturer, som Rmr och Aquason, men även Sten Broman och Arne Ericsson (”Besökstid”?)! Och så hittar jag flera Richter, ett namn som än idag är gångbart i teateråsikter (Radio Malmöhus)!

 

Så här ska en teaters historia hanteras i bokform! Denna bok gav mig månget nytt vetande, vilket ju i sig inte är så svårt, och underhållande läsning. Bara plus!!!

 

Primadonnan Zarah Leander agerade på Södran vid flera tillfällen, dock inte med detta lilla nummer. Här går hon, tillsammans med sin make och ackompanjatör Arne Hülphers, lite ”utanför boxen” i ”Man måste ha bra mikrofoner”. Stycket är hämtat från ”Konstgjorda Pompe”, HasseåTages revy från 1963.

 

Josephine Baker gästade Södran tisdagen den 25 febr 1958 med två föreställningar uppbackad av en orkester med bl a Svend Asmussen, Max Leth och Jörgen Ingmann. Bertil Behring i Kvällsposten lovordade konserten, som dock verkar ha saknat Bakers berömda banandans… kanske lugnast så för Malmöpubliken… Här sjunger hon ”Je pars” i Italiensk TV 1962 och bjuder samtidigt på lite twist att motionera till i dessa tider:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0