Ö som I Östergren och Österlen...

Österlenbon Klas Östergren kom 2019 med boken om ”Hilde”. Året före hade han under uppmärksammade former lämnat sin stol och utträtt ur Svenska Akademien. De nya reglerna tillät nu utträde.

 

Unga norskan Hilde Wangel reste på tjugotalet till Berlin. Hon lämnade sin familj i Lysanger och lyckades få jobb på en resebyrå i Berlin. Där sålde hon, med sin friska och sunda utstrålning, resor till Norge. Med framgång, dessutom. Till glädje, inte minst för byråns ägare, herr Daber.

 

Men så, helt plötsligt, kommer hon inte till jobbet. Hon är sjuk. Lätt förvirrad. Hon har drabbats av något svårdefinierat, som senare kommer att benämnas panikångest. Herr Daber får henne att gå till en av nya tidens själsdoktorer, dr Liebig, för att få hjälp.

 

Och så fortsätter boken som ett långt terapeutiskt samtal mellan henne och doktorn, som leder till…  Ja, jag stannar där.

 

Jag läste boken med en del frågetecken och var vid ett par tillfällen ganska nära att avbryta. Blev inte så fängslad av denna lite udda berättelseform. Men jag förstod kanske inte storheten i detta berättandeformat…

 

Jag gillar Östergrens tidiga böcker, som ”Gentlemen”, betydligt bättre! Skönt att kunna lämna tillbaka ”Hilda” till biblioteket…

 

I december 2019 gjorde en annan Österlening en bejublad konsert på Berns i Stockholm: Ulf Lundell! Janne Bark, även han Österlenbo, var också på scenen. De spelade bl a en av mina favvo-Lundell-låtar: ”Förlorad värld”, som ursprungligen kom på albumet ”På andra sidan drömmarna” (1996). Nu blir det allsång på Berns!

 

 

Go’  Bartolomeusda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0