Den sorglöse hemsamariten...

Mikael Bergstrand har lämnat Indien (trilogin med bl a ”Delhis vackraste händer”) och hamnat i Stockholm med boken ”Den sorglöse hemsamariten” (2017). Skåningen Matz har dragit norrut till drömmarna i storstaden.

 

Boken har ett, precis som i Indien-böckerna, ett stort persongalleri med ganska vanliga människor. Åtminstone de flesta… 

 

Skåningen, med alla sina drömmar och förväntningar, inser att han inte kan flytta in till den ena flickan efter den andra utan måste skaffa sig både jobb och ett eget boende. Inte alldeles lätt i början på 80-talet heller, men han löser det.

 

Bergstrand väver in verkliga händelser också i boken med allt från ubåtsjakt i Hårsfjärden till Carola i ESC. Detta ger för mig en inlevelse i skeendet och en sorts realism.

 

Upplösningen och avslutet på historien i boken är väl inte helt oförutsägbar, men det förändrar inte: Jag gillar den här boken, även om jag tyckte att del 1 av Indien-trilogin var bättre!

 

Hemsamariten är ju en god hjälp… vilket får mig att tänka på John Lennons ”Help!”. Det står visserligen Lennon/McCartney som kompositörer på denna låt, men har en övervikt åt Lennon-hållet. ”Help!” är titeln på filmen, albumet och singeln från 1965. Listetta på många håll. Här live i Blackpool och dessutom textad…

 

 

Go’ månda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0