Kalabaliken I Borstafors...

Malmöförfattaren, numera Österlenboende, Mikael Bergstrand kom 2019 med boken ”Ingemar Modigs uppvaknande”. Bergstrands genombrott blev 2011 med ”Delhis vackraste händer”, som jag gillade skarpt.

 

Jag såg hans nya bok på biblioteket och tänkte den skulle bli en stillsam och avslappad läsning, men oj vad jag bedrog mig. Ganska snart hade berättelsen om Ingemar Modig och hans tvångstankar fångat mig!

 

Modigs skygga och väldigt tillbakadragna liv i Borstafors med lunchbesök hos Clarissas matställe förändrades när elvaåriga Dalia, flykting från Aleppo, dök upp. Hon spelade fotboll och svor med samma energi. Modig, på sina promenader, såg hennes framfart. Han fascinerades och vågade sig fram med några försiktiga tips.

 

Berättelsen innehåller också Clarissas son Ricky, med vingligt leverne, och den överviktige och, enligt egen utsago, mycket undervärderade journalisten Ludvig. Hur kan Storköpings Allehanda har placerat denne välskrivande skjutjärnsjournalist i avlägsna Borstafors?

 

Historien om Ingemar Modigs uppvaknande var för mig tänkt som ren avkopplingsläsning, men fångade mig rejält. Det var alldeles för mycket aktualiteter med småstadens liv och realiteter för att inte engagera sig! Bergstrands sinne för att fånga samhället och dess påverkan och förändring gjorde, att jag svårt att släppa boken. Känns nästan som, att jag önskar en fortsättning…

 

I musiken förekommer Ricky, både i låttitlar och som artister, t ex Ricky Martin, Ricky Nelson, Ricky Scaggs etc. Jerry Williams kom 1975 med singeln ”Ricky rock’n roller”, skriven av Björn Ulvaeus och Benny Andersson! ABBA hade börjat spela in låten redan 1974, men den blev inte färdigställd, utan gavs till Jerry W. Till ABBA-samlingsboxen ”Thank you for the music” hade man dock gjort vid den så mycket att den inkluderades. De rörliga bilderna här visar ABBA i en annan låt än ”Ricky rock’n roller”, som dock låter så här:

  

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0