Sanningen I vitögat...

Samlat barncitat har danskan Grethe Dirckinck-Holmfeld gjort och de finns i boken ”Barns tankar om mormor och morfar, farmor och farfar” (2008). Och jag är kvalificerad för läsning!

 

Jag gör det lätt för mig och citerar några av barnens tänkvärda och gulliga beskrivningar av mor- och farföräldrar:

”När man blir gammal går klockorna fortare och fortare.” - Rasmus, 8 år.

”När hjärnan ruttnar blir håret grått, men de kan fortfarande tänka.” – Christoffer, 7 år.

”Håret blir grått för att det har blivit lite mögligt inne i huvudet.” – Christian, 7 år.

 

”När man går i pension går man egentligen till vårdcentralen.” – Linette, 7 år.

”Om gamla människor har svårt att gå kan de få hjälp på ett stödcenter.” – Lasse, 7 år.

”Gamla människor dansar inte. De rör bara lite på sig som en sköldpadda.” – Sofia, 9 år.

 

”Om vi är ute och går och min morfar ska kissa tar det alltid minst två glassar innan han är klar.” – Tobias, 9 år.

”När man skulle till tandläkaren förr i tiden var det bara att bita ihop.” – Niels, 8 år.

”Förr i tiden blev man bedövad med en hammare om man skulle dra ut en tand.” – Steffen, 7 år.

 

”Förr i tiden var allting svart och vitt. Det har jag sett på TV.” – Sidsel, 6 år.

”I dag är man mycket yngre än man var förr.” - Melissa, 7 år.

”Förr i tiden fanns det inte TV. Så man bara satt där.” – Simon, 7 år.

 

Tja, det finns väl inte så mycket att tillägga, eller hur?

 

Efter alla dessa ”gammelsanningar”, så tycker jag det är dags för ”På samma scen” med Line Brunke och hennes Morfar, Thomas. Låten är skriven av bl a Lasse Sigfridsson (basist/sångare i Lasse Stefanz 1967-2012), som sjöng den tillsammans med sitt barnbarn Ängla. Här dock Line med Morfar. Heja Morfar!!!

 

 

Go’ månda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0