Sitt inte där och Uggla...

Hans tredje album kom 1977 och hade en väldigt lång titel. Det upprepar han drygt 40 senare i ett annat verk! Boken ”Enda sättet att genomlida en konsert är att själv stå på scenen” är Magnus Ugglas bok om sig själv!

 

Jag har vid flera tillfällen avstått att låna Ugglas bok  -  jag tillhör inte hans stora fans. Har i och för sig uppskattat honom som ordekvilibrist, men samtidigt uppfattat honom om ganska dryg och gapig.

 

Magnus Uggla är nybliven ålderspensionär och av adlig börd. Hans morfars far var Ernest Thiel, finansman och konstsamlare (Thielska galleriet) och det finns fler ”kändisar” i släktträdet… Morfar Olof Thiel skrev på 40-talet melodin ”En prästkrage i min hand”, texten var Gösta Rybrandts och blev Svensktoppslåt 1966 med Sven-Ingvars.

 

Fördjupar mig inte mer i släkten, men noterar att Magnus Ugglas föräldrar, patenträttsrådet Claës och musikdirektören Madeleine, skildes 1974, men gifte om sig knappt 10 år senare. Musikaliska mamman var lagom imponerad av sonens karriärval och framgångar, medan pappan var mer intresserad.

 

Magnus karriär är fylld av framgångar, men det finns flera misslyckanden också. Och flera gånger ”klyddade” han till det själv. Skolgången inkl teaterskolor blev mest oreda, han var en orolig själ, ständigt på väg till nya utmaningar. Tålamod och förmåga att avsluta något som påbörjats är inte hans bästa gren…

 

Mer än så plockar jag inte ur boken, men konstaterar, att jag blev överraskad! Denna bok fångade mig med sitt innehållsrika språk om ett innehållsrikt liv! Jag trivdes riktigt bra i Ugglas sällskap och kan verkligen rekommendera denna långtitlade bok, som dessutom är ”baklänges” sidnumrerad, så man vet hela tiden hur nära slutet man är…!

 

Ugglas långa karriär med egenskriven musik fick en annorlunda kick 2012 då han medverkade i 3:e säsongen av ”Så mycket bättre” i TV4. Där tolkade han Olle Ljungströms ”Jag och min far” och intet öga var torrt. Alla var tagna av framförandet. Låten blev en stor framgång för Uggla och gjorde samtidigt Olle Ljungström lite mer känd. Så här lät det i tv-programmet:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0