Hämndlysten företagsamhet...

Ny bok från ”Hundraåringen”-författaren Jonas Jonasson, ja lite nyfiken är jag ju… så jag lånade ”Hämnden är ljuv AB”, som kom nu hösten 2020.

 

Boken handlar om en massajmedicinman, Ole. Och hans far. Och farfar.

 

Konsthandlaren Victor Svensson, som senare byter namn till Alderheim, har också en betydande roll i boken. Liksom hans son Kevin, som helt plötsligt dyker upp i sällskap med sin mor, en kvinna vars tjänster ofta nyttjats av Victor.

 

Jenny jobbar hos konsthandlaren, men får mest hålla till i källaren, även när hon gift sig… med Victor.

 

Den kreative direktören Hugo Hamlin har en roll i boken, liksom hans bror Malte, ögonläkare.

 

Kommissarie Christian Carlander närmar sig pensionen och har börjat förbereda sig genom att ”sänka tempot”…

 

Och så har vi Irma Stern, känd konstnär, avliden 1966 i Kapstaden.

 

Ja, det är den större delen av persongalleriet, som Jonasson väver sin berättelse runt. En riktigt fantasifull sådan där han verkligen tar ut svängarna.

 

Men jag hängde inte riktigt med i ordflödet. Var kanske inte på humör för den här sortens ”hitte-på-ande”. Jo, jag läste alla 415 sidorna, men…

 

Jag ”följer upp” bokens ordflöde med ”Words of love”, skriven och inspelad av Buddy Holly i april 1957. I maj blev den en stor hit! Men med Diamonds och sju år senare gjorde Beatles’ den för sitt album, ”Beatles for sale”. Här har låten bildsatts med blandade klipp ur diverse filmer.

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0