Stjärna trots känd pappa...

Journalisten Jan Malmborg anade nog inte hur stort arbete det skulle bli att skriva om Olle Adolphson. Han lyckades till sist och nu har ”Trubbel” kommit ut!

 

Olle Adolphson finns inte med på min topp-100-lista, knappt ens på topp-200. Tror inte jag har någon skiva med honom, så varför då lägga tid på att läsa om honom? Tja, han har ju faktiskt skrivit en del låtar, som med andra stämband uppskattas av mig.

 

Han är son till Edvin, allas vår Markurells m m, och så är han begravd (avled 2004) ett par meter från Fritiof Nilsson Piraten på Ravlunda kyrkogård. Han köpte 1965 skånegården Orelyckan på Österlen av Toivo Pawlo. Kompisen Christer Mörner, som ägde Drakamöllan i närheten, hade tipsat.

 

Nyfiken var jag i alla fall och nu har jag läst och även lyssnat! Noterar snabbt, att Olle följer pappa Edvin när det gäller privatlivet  -  många damer och fick barn med somliga av dem… Och att Olle hade, för att citera sonen Carl, två familjer  -  ”En av blodet och en av vänskap” och oftast prioriterade pappan den senare…

 

Olle var skicklig gitarrist och pianist, hade bra musiköra, men fram för allt var hans texter och dikter av högsta klass. Ofta lätt dystra och väl berättade historier, som t o m har fått en svensk kvinna att doktorera på!

 

Sven-Bertil Taube var en av de närmsta vännerna, vars pappa Evert fick Olle att inte tappa sugen utan att fortsätta skriva. Evert fixade f ö en tidig diktpremiär i Expressen åt Olle. I övrigt fanns stora delar av svensk vis-/jazzelit i umgängeskretsen.

 

Måste erkänna, att jag gillade boken om Olle Adolphson, även om hans musik inte fastnar hos mig. Medger dock, att det finns en handfull låtar jag kan lyssna på. Mycket svensk musikhistoria i boken och det gillar jag ju.

 

Olle var väldigt engagerad och upprörd över hur Stockholm hanterades på 50-talet och framåt. Det skulle moderniseras och byggas nytt och rivningshysterin var total. I ”Gustav Lindströms visa” från 1962 beskriver Olle det hela. Här i en kul livespelning med inlevelsefull publik:

 

Håkan Hellström tillhör inte mina favoriter, och, enl ovan, så står inte Olle Adolphson så högt i kurs heller. Men slår man ihop minus och minus, så kan det bli plus: Olles låt ”Trubbel” från 1961 i Håkans tappning 2002 är faktiskt riktigt bra!

 

 

Go’ torsda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0