All right Albright...

Historiska Media är Lunda-förlaget, som gav ut Madeleine Albrights bok ”Helvetet och andra hållplatser” (2020). Detta är en av flera böcker av Albright, skrivna efter hennes tid som USA’s utrikesminister 1997-2001.

 

Madeleine Korbel föddes 1937 i Prag, Tjeckoslovakien. Hennes föräldrar var socialdemokrater, men efter den tyska invasionen i mars 1939 flydde familjen till Storbritannien. År 1948 flyttade de till USA.

 

Jag tar mig friheten att citera ett längre stycke ur boken, för att sätta in den i rätt tidsperiod och sammanhang:

”I mina memoarer från 2003, ’Madam Secretary’, skriver jag om åren mitt i livet… då jag representerade USA som FN-ambassadör och utrikesminister. I ’Prague Winter’, som kom ut 2012, fördjupar jag mig i min europeiska barndom och de prövningar som mina föräldrars generation stod inför under andra världskriget och Förintelsen. I ’Helvetet och andra hållplatser’ ser jag tillbaka på upplevelserna medan jag har tagit mig igenom livets tredje akt och kastar också en blick framåt.”

 

Den sammanfattningen är svår att överträffa, så jag nöjer mig med att plocka några namn ur bokens personregister:

Bill Clinton, demokrat, president i USA och Albrights chef under hennes tid som FN-ambassadör och utrikesminister.

Colin Powell, republikan, efterträdaren på utrikesministerposten.

Joe Albright, ex-maken, som är pappa till Madeleines 3 döttrar.

Hillary Clinton, presidentkandidat och maka till Bill.

Václav Havel, dramatiker och Tjeckoslovakiens första president efter östblockets sammanbrott 1989.

Barack Obama, demokrat, president i USA.

Samt en hel mängd andra personer, som Albright mött genom åren.

 

Efter att ha läst boken, så får jag uppfattningen, att Madeleine Albright är en social och pratglad person. Hon är djupt engagerad i de arbetsuppgifter hon får och/eller åtar sig. Stor energi i stort och smått. Svårt att inte fångas av hennes berättelser.

 

År 1980 kom ABBA med nyårslåten ”Happy New Year” och 41 år senare var det dags för en jullåt! ”Little things” är hämtad från deras senaste/sista(?) album, ”Voyage”. Text och musik av Björn och Benny för hela albumet. Detta är videon till ”Little things”:

 

 

Go’ Jul, Go’ Jul!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0