Viddernamn pou himmaplan...

Bojsa, dvs Bror Tommy Borgström, har samlat ihop ”Ystadiensarnas viddernamn” (2021) till en bok. Underrubriken ”Ök- och smeknamn i Ystad från förr till nu” visar omfattningen, som till antalet är runt 2.000 personer.

 

Jo visst, det är en lokal bok, som förmodligen har begränsat intresse för de som inte har någon liten rottråd till Ystadstrakten. Å andra sidan, så kan väl en del av namnen fascinera även ”utomstående”, ex vis Rudeknäckaren, Bertil Kryddhylla, Ankemaden (son till Folke Biljard…), Lumpe Kal och Kadong Olsson.

 

Många namn har koppling till personens yrke eller bedrift/insats. Jag har absolut inte koll på alla personerna i boken, men visst känner/kände jag Lasse Tårta, Lunkan, Lippe, Hoss, Hjallis, Tjucke Mats, Ittan, Nisse Bajdoff, Kvian, Skriket, Kladde, Bass, Kitte, Myllaren… Fantasifulla namn! I flera fall är kanske inte dopnamnen så välbekanta…

 

En del vedernamn är lite svårare att förstå än andra, som Skräddaren som var lantbrevbärare, liksom Moryttespissaren och Uffe Gubbahue.  Moryddan känd snickare, Strais auktionsförrättare, Sjöman framgångsrik handbollslagledare och Pricken (bankdirektör och far till Ernst-Hugo Järegård).

 

Lite lättare att förstå är namn som Pälsa Pitter, Pälsa Hanson och Pälsa Bengtsson  -  körsnärer/pälshandlare. Ostens far hade givetvis ostaffär, medan Gresrodapatronen var trädgårdsmästare. Sillastrybarna kom från Simrishamn…

 

Visst underlättar det att vara bekant med det skånska tungomålet, men med lite fantasi kommer man också långt… En del av namnen i boken är ”klädda med” anekdoter, men emellanåt blir läsandet lite som att gå igenom telefonkatalogen. Sida upp och sida ner med namn… Men det var kanske kul läsning det också…

 

Och för att göra det hela än mer lokalt, så har jag valt en sång med Bror Tommy ”Bojsa” Borgströms, dvs viddernamnsbokens författare! ”Ystad  -  min älskade stad”, som skrevs av Ystadsbon Marcus Hadrys, kom 2013 på en CD-single. Håll ti goe:

 

Till sist mitt eget lilla stadsbidrag…

Här är man som osten  -  ystad

I orten som är en  -  mysstad

Rimkonsten min är nu  -  krystad

Den röda tråden syns  -  nystad

Jag borde kanske varit  -  tystad

 

 

Gott Nytt 2022 !!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0