Jakten på Jägarinnan...

Kate Quinn, amerikansk författare i San Diego, har skrivit boken om ”Jägarinnan” (2019). Jag hade fått rekommendationer om boken och började läsa…

 

Boken är en fiktion, men baserad på verkliga händelser. Vissa av karaktärerna är verkliga personer. För andra har liv och leverne slagits samman (1 + 1 = 1) i boken. Förklaringar finns i ”Författarens efterord”.

 

Ian och Tony jagar i slutet av 40-talet och början av 50-talet krigsförbrytare, som lyckats dölja sina brott och slippa straff. Därtill kommer Nina, som med hjälp av giftermål med Ian tar sig ut från krigsslutets Tyskland/Polen och kommer till England. Ninas livsresa är nästan värd en egen bok…

 

Trion ”gräver fram” flera nazister, som fälls i rättegång, men den stora jakten är att försöka få tag i ”Jägarinnan”. Hon misstänks bl a för att, rent ut sagt, avrättat några barn i Polen. Dessutom finns vittnesmål på, att hon mördat Ians lillebror, Sebastian.

 

Jakten/spaningen är intensiv och sträcker sig genom flera krigssöndriga länder i Europa, men leder till sist till USA. Jag tror jag nöjer mig med min beskrivning där… Boken berättar själv betydligt bättre än jag kan.

 

Jakten på ”Jägarinnan” är väldigt spännande! Boken är rapp, men samtidigt väldigt noggrant beskrivande. Små korta kapitel med plats, år och månad samt huvudpersonens namn som överskrift ger högt tempo! Spännande och högst sannolik berättelse, som är väldigt läsvärd!

 

I november 1973 kom ”På väg”, det tredje och näst sista studioalbumet med Hoola Bandola Band. Mikael Wiehe stod för all text och musik, som t ex till ”Jakten på Dalai Lama”. Så 36 år senare står delar av bandet på scenen tillsammans med Södra Bergens Balalaikor och framför låten. Balalaikornas klang lämnar inte mig oberörd…

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0