Gott Nörd År...

Givetvis skulle jag falla för en bok om en skivbutik! Skådespelaren Rachel Joyce sadlade om till författare och dramatiker och kom 2017 med boken ”Frank, kärleken och skivbutiken”.

 

Jag citerar bokens baksida: ”Året är 1988. Thatcher och punken regerar i England. På Unity Street i en engelsk industristad erbjuder Frank all sorts musik i sin skivbutik  -  bara den är pressad i vinyl.” Med en sådan beskrivning var det ju fullständigt självklart med mitt bokköp!

 

Franks mamma spelade inte så mycket musik, utan beskrev/berättade den i stället. Hon beskrev för sonen t ex Vivaldis ”Våren” (ur ”De fyra årstiderna”) så väl, att doften av våren förnams. Samtidigt fick han veta lite om kompositören och dennes liv. Dessa minnen bär Frank med sig i butiken.

 

En dag kommer en kvinna i ärtgrön kappa in i affären och svimmar… Pastor Anthony tittar

in med jämna mellanrum… Skivbolagsnasarna kommer in för att ta emot beställningar… och efter några år bara vilja sälja CD… Den gamla damen besöker butiken… Liksom många andra, men tiderna förändras.

 

Butiksdöden börjar härja så smått på den lilla gatan, men Frank håller ut. Ganska länge, faktiskt, och försöker hitta motmedel i de allt dystrare tiderna.

 

Jag ska inte avslöja mer än så, men musikberättelserna är helt underbara och persongalleriet tar jag till mitt hjärta. Franks inställning och motiv till val av butikssortiment är svårt att ogilla. Han skulle kunna benämnas nörd, men är ju både insatt och förtjust i det han vill sälja och ger gärna tips…

 

Den här boken var verkligen något för mig! Föll fullständigt (nästan i trans…) för den och läste med full energi och glädje! Gör du det också?

 

Och det här framträdandet går inte heller obemärkt förbi! En toccata och fuga av Johann Sebastian Bach inspelad 2014 live i Segovia (som gitarrvirtousens efternamn) med en hel kader av gitarrister! ”Toccata och fuga i d-moll” BWV 565 är stycket och det brukar framföras på en mäktig orgel. Bach föddes 1685 och detta verk skrev han 1703-07, så han missade möjligheten att höra elgitarrernas strängalåt… Fascinerande eller fruktansvärt? Vad tycker du?

 

 

Go’ 13helg !!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0