Bokhandlaren på Riverside...

Smålandsfödda författaren Frida Skybäcks femte roman, ”Bokhandeln på Riverside Drive”, kom 2018. Skybäck bor numera i Lund.

 

Storasyster Sara lockar sin lillasyster Kristina att lämna Skåne och på vinst och förlust flytta till London. De delar en liten lägenhet och försöker skaffa jobb. Det går så där, men de stannar i storstaden.

 

Jag gör ett litet hopp i handlingen och berättar, att Sara övertar bokhandeln på Riverside Drive, centralt i London. Hon driver den i många år och lyckas få den att överleva i skuggan av näthandel och större varuhus. Tills hon helt plötsligt avlider.

 

Det visar sig då, att hon testamenterat huset och bokhandeln till Kristinas dotter, Charlotte, som bor i Sverige. Charlotte har skapat och äger ett framgångsrikt företag med ett tiotal anställda. Nybliven änka efter att hennes make omkommit i en olycka, har hon svårt att ta till sig, att hon ärvt ett hus med affär i London. Ett arv efter en moster hon aldrig träffat dessutom…

 

Hur ska hon agera? Varifrån ska hon få energi? Visserligen har hon stor hjälp av Henrik, hennes närmaste på företaget i Sverige, men valen måste hon göra själv.

 

Givetvis finns det både drama och kärlek i boken och jag, skivnörden, kan inte låta bli att citera det en kille säger till sin tjej: ”Du är en sån som vill veta vad som finns på B-sidan. Jag gillar det, att du inte bara bryr dig om vad andra tycker. Att du inte bara vill lyssna på låtarna på A-sidan.” Kan en kärleksförklaring uttryckas vackrare?

 

Denna bok fastnade jag för helt & hållet! Berättelsen flyter fram i bra takt med ”spelplan” både i London och i Sverige och dessutom i tiden. Jag tycker Skybäcks uppbyggnad av skeendet är briljant och jag har definitivt svårt att pausa från boken. Noterade nyss att hon skrivit uppföljare… som jag beställt på biblioteket! Ser fram emot den läsningen också!

”Bokhandeln på Riverside Drive” var verkligen en bok för mig!

 

”London Town” var ett framgångsrikt album och en single med Paul McCartney & Wings som gavs ut 1978. Paul McCartney och Denny Laine hade börjat skriva låten redan 1975 i Australien. Den blev klar och inspelad tidigt 1977, men det dröjde nästan 1½ år innan den gavs ut! Och då hade både gitarristen Jimmy McCulloch och trummisen Joe English lämnat bandet, så därför är det en trio med Paul, Linda och Denny som syns i den här videon:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0