Noter från en inre värld...

Tina Turner berättar tillsammans med Taro Gold och Regula Curti om sin karriär i boken "Lyckan inom dig" (2021). Trodde jag! Men underrubriken ”En guide till ett mer fullkomligt liv” fick mig att undra.

 

Och mina tvivel besannades. Visst finns inslag om Tinas liv i boken, men allt är sammanbundet med hennes mer än halvsekellånga tid med buddismen. En livsåskådning, som hon skriver, räddade henne ur sitt destruktiva äktenskap med Ike Turner och även gav henne en framgångsrik solokarriär.

 

Detta är, tycker jag, inte Tinas memoarer, utan har andra värden. Hennes beskrivning av hur buddismen givit henne styrka och mod är intressant. Bokens citat är både egna och andras tankar och visar dessutom, att Tina ägnat mycket tid åt att litteratur.

 

Hon berättar om de ”tio världarna” och hur insikten kan användas för att må bättre. Dagliga längre eller kortare stunder ägnar hon sig åt att chanta (nynnande/sjungande) frasen ”Nam-myoho-renge-kyo”. Mantrat är en ”hyllning till Lotussutran” och kan tolkas som: ”Jag hänger mig åt den universella lagen om orsak och verkan genom ljudvibrationen av Buddhas visdom”. Ledsen, men jag kan inte riktigt förklara…

 

Visdomsorden i boken är citat från alla från Quincy Jones till Lukas 17:21  -  stort spann! Även Herbie Hancock och Ana och Wayne Shorter har betytt mycket för Tina, som delat Buddhas tankar med bl a David Bowie.

 

Ber att ur boken få citera Duke Ellington:

”Det finns två regler här i livet.

Nummer ett: Ge aldrig upp.

Nummer två: Glöm aldrig regel nummer ett.”

 

Tina, född november 1939, bor med sin make Erwin Bach i Schweiz. Detta och lite till nämns i boken, men, som sagt, fokus ligger på buddismens roll i hennes liv. Denna bok är fylld av tänkvärda sentenser, som manar till eftertanke.

 

Boken ger, i ärlighetens namn, något helt annat än vad jag såg framför mig när jag beställde boken på biblioteket. Jag var dock för nyfiken för att slå igen boken  -  inte förrän den var läst! Och det ångrar jag inte!

 

Ja, det blev en Tina den här veckan också  -  lite som Tina för en frusen själ. Hon har med sång deltagit i ett Buddistiskt musikprojekt, men jag har valt en låt från hennes femte soloalbum: ”Private dancer”. Skivan kom 1984 och gav Tina stjärnstatus och flera singelhits, bl a med titellåten, som skrevs av Mark Knopfler. Naturligtvis är det lite Dire Straits-klang över låten, men när Tina öppnar munnen äger hon låten!

 

År 1989 ”slog hon till” igen med ett album fullt av hits: ”Foreign affair”. Det här finns f ö på min turnépromotionjacka (äkte!):

På LP:n finns bl a den av Mike Chapman och Holly Knight skrivna ”The best” och det kan det ju ligga något i…

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0