Sverige 1939-45...

Antologin ”Sveriges Andra Världskrig” är en bok från 2021 sammanställd av Anders Frankson. Boken har underrubriken ”…och kampen mot Hitler och Stalin i Norden” för att förtydliga.

 

Det är drygt en handfull skribenter, som bidragit med alster till denna bok. Flera är professorer i t ex historia och en är f d yrkesofficer.

 

De tio kapitlen täcker allt från förkrigsstämningen via de finska krigen till de vita bussarna. Med andra ord är det flera olika skeden i Sverige under 1939-45 som belyses. Detta görs ganska detaljerat, så till den milda grad, att jag inte förstår alla begreppen i skildringen av krigen i Finland. Jag är inte så bra på olika storlekar av militära grupperingar… Skildringen blir nästan obegriplig för mig.

 

Däremot var det både en nyhet och förståeligt för mig, att flera polska ubåtar flydde till Sverige i krigets inledning! Det hade jag ingen aaaning om.

 

Kapitlen om de tyska transporterna på svenska järnvägar och den norske kungens flykt västerut var intressant läsning. De vita bussarnas öde är också intressant. Här tonas Folke Bernadottes betydelse ner en aning. Det fanns fler andra medarbetare, vars arbete också var avgörande för räddningsaktionen.

 

Jag tyckte, att den här boken var intressant, men ganska torr… Lite som att läsa ”Lilla Focus”… Dock, värt besväret!

 

Vera Lynn (1917-2020) är den äldsta artisten, som toppat den brittiska albumlistan! Hennes samlingsalbum ”We’ll meet again” gick i topp 2009 och ”Vera Lynn 100” nådde tredjeplatsen 2017 och hon blev den första 100-åringen på Topp-10! Den mest populära låten, We’ll meet again” kom redan 1939 och kom att bli hennes signaturmelodi. Så här lät den 1943 inför RAF-soldater:

 

Go’ freda’!!!   

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0