Ledde arbetet till något...

Berättelsen om Iris, Signe och Elisabeth fortsätter. Tredje boken, ”Er tredje man”, av Denise Rudberg kom 2021.

 

Med underrubriken ”Tre kvinnor * Ett krig * En kod att knäcka” rullar Rudbergs serie på i maklig takt, men utan att direkt föra handlingen framåt, tyvärr.

 

Professorerna Svartström och Bremer kämpar vidare för att med hjälp av sin grupp på Karlaplan 4 knäcka koder och tolka krigets meddelanden. Men jag får inte veta speciellt mycket om vad signalspaningen leder till. Framgångar? Motgångar?  

 

Rudberg skriver lite smått om ett spiondrama, där bl a en meteorolog på SMHA (föregångare till SMHI) medverkar, men beskrivning av följderna saknas. På de sista sidorna i boken är dramatiken dock stor, men berättelsen slutar som i intet utan att jag får veta konsekvenserna. Är det tänkt som en s k cliffhanger inför en fjärde bok?

 

Boken har inte nått mer än till slutet av 1941. Vad händer med gruppens arbete under resten av kriget? Och därefter? Och vad händer med bokens huvudpersoner?

 

Jag vill veta mer och helst i ett lite högre tempo. Nä, de tidigare böckerna var bättre, men jag skulle vilja fortsätta följa huvudpersonerna i denna blandning av fiktion och verklighet. Når berättelsen ett s k slut, tro?

 

Då är det bättre Sting här! En 70-åring på scenen i Aten på sin födelsedag den 2 oktober. Sting framför sin ”Fragile” och blir hyllad med allsång och tårta!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0