Spionen som blev överste...

”Agent Sonya” med underrubriken ”Älskarinna, mamma, soldat, spion” är berättelsen om Ursula Kuczynski. Boken kom 2020 och är skriven av Ben Macintyre.

 

Detta är en sanslöst spännande och intressant bok om ett sanslöst innehållsrikt liv. Kuczynski var tysk judinna född 1907 i Schöneberg, Berlin, i dåvarande Preussen.

 

Vid 1:a majdemonstrationerna 1924 i Berlin slog en polis henne med sin batong. Detta övergrepp stärkte henne i sin revolutionära tro och fick henne att hänge sig åt kommunismen, som hon förblev trogen genom livet.

 

Hon blev agent Sonya, men levde under flera olika namn över åren. Schweiz, Shanghai, Manchuriet, Sovjetunionen och Storbritannien var några av de platser hon bodde och arbetade i. Så här beskriver Macintyre 30-talets Shanghai: ”…’Orientens Paris’ men också ’Orientens sköka’”. Där byggde Sonya vidare på sin spionstruktur.

 

Sonya gifte sig flera gånger och blev förälder och klarade att kombinera detta med sitt spioneri. Hon lyckades undvika Stalins hänsynslösa utrensningar och utnämndes till överste i röda armén.

 

När jag läser brukar jag lägga lappar i boken för att markera rader/avsnitt, som jag tycker känns viktiga att ha med i mitt skrivande… Det blev väldigt många lappar i den här boken! Men nu när jag summerar, så inser jag att jag inte kan ta med allt. Jag vill inte förstöra din läsupplevelse.  

 

Det här är en bok om/med många kända namn, inte bara politiker och ledare från världen över, utan även spioner som Kim Philby Guy Burgess. Översiktskartorna i slutet av boken

uppskattade jag mycket.

 

Som du ser, så föll jag fullständigt för berättelsen om Agent Sonya! Boken är mycket intressant och lärorik om världens 1900-talshistoria! Ytterst läsvärd!

 

Även i Sverige fanns en Sonya, som dock inte var spion, utan en underhållare av rang. Sonya Hedenbratt var väl främst jazzsångerska, men skådespelare, inte minst med Sten-Åke Cederhök och Hasse å Tage. Nyårsafton 1994 lät hon, 63 år gammal, så här i ”När jag får pension”:

 

Rösten bar väl inte riktigt fullt ut i pensionslåten och några år senare var allt över. Sonya avled, 70 år gammal, i april 2001. År 1968 var hon med i SvT’s ”Stardust” och sjöng bl a ”Georgia on my mind” med sin, som vanligt, vackra röst.

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0