Aktiv i landets försvar...

Kristin Fägerskjölds debutroman ”Klar himmel” (2020) är första delen i en 3-bokserie, där jag redan läst trean… Läsningen fungerade även i den oordningen.

 

Temat i boken är kvinnor under andra världskriget och händelserna sker parallellt i England och Sverige. Dessutom är tidsspannet både krigsåren och 2005, med ett litet 50-talsinhopp. Blandat och intressant, men ibland störande och rörigt. Fägerskjöld lyckas klämma in tre generationer för de inblandade, så det gäller att hålla koll på namnen.

 

Beskrivningen av arbetet på en engelsk militärflygplats är gripande. Det är ju inte riktigt alla plan som kommer tillbaka efter turen till Tyskland… Väntan, våndan och sökandet fångar. Kollegor, kamrater eller ens käresta återvänder inte efter uppdraget.

 

Boken är klart läsvärd, men jag föll inte på samma sätt, som jag gjorde för del 3 i serien. Ska jag trots det ge mig på del 2? Nja, det får väl tiden utvisa.

 

Cellisten och nyblivne Birgit Nilsson-pristagaren Yo Yo Ma föddes i Paris 10 år efter andra världskrigets slut. Han utbildades vid The Juilliard School i New York, dit familjen flyttade när sonen var 7 år gammal. Kanske är Yo Yo Ma förebild för två killar födda i Jugoslavien/Kroatien 1986 och 1987, vem vet? Men de är klassiskt skolade och började kalla sig för 2Cellos med logon 2CΞLLOS och nöjde sig inte med att spela de klassiska mästarna. Helt plötsligt dök de upp på hitlistorna! Och spelade Champions League-hymnen på inmarschen 2018 i Kiev inför matchen mellan Real Madrid och Liverpool:

  

 

Aviciis hit ”Wake me up” fick sig 2014 ett cellosamt arrangemang av/med 2Cellos. Så här lät det:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0