Tidigt 30-tal I Vanstad...

Hösten och vintern 1933 är händelsetiden för boken ”En annan väg” skriven av journalisten/krönikören på Ystads Allehanda, Ulf Mårtensson. Boken kom i dec 2021 på det nystartade förlaget Tolånga ordhandel.

 

Berättelsen har sin utgångspunkt i skräddarmästarfamiljen Herman  -  Anton med hustru Augusta och deras 3 barn, Selma, Edvin och Sven. De bor i Vanstad, en liten by i Färs härad, numera Sjöbo kommun, men vuxenlivet tar barnen till Lund, Malmö och till sjöss.

 

”En annan väg” är fiktiv, men har koppling till Mårtenssons farmor Selma, född i Vanstad 1903. Segelbåten Helene, som Edvin mönstrade på, finns sommartid i Ystads hamn. Charles Lindberghs Österlenbesök cyklade Edvin iväg för att se. Familjen hade inget till övers för nazismens anhängare i området, däribland byns starke man Per Ols, och det kom att orsaka bekymmer.

 

Jag skulle gärna berätta mer och noggrannare om vad som sker i boken, men jag klarar inte av att ge språket rättvisa. Men det finns mycket berätta…

 

Bokens kapitelindelning ger berättelsen ett bra och engagerande tempo. Det färgrika och väl beskrivande språket gav mig väldigt tydliga bilder över livet i by, stad och till havs.

 

Ledsen om mina rader känns ”platta” Jag vill inte avslöja vad som utspelar sig i boken  -  det är bättre du läser den själv. Det är den verkligen värd! Jag läste med stor iver!

 

Anton Herman höll huvudet högt i nästan hela boken, men det kostade på. Han blev till slut en sliten gammal man med böjt huvud. En annan gammal man gick och fyllde både 70 och Avicii Arena för knappt 2 veckor sedan  -  Tomas Ledin! Så här hyllade Björn Ulvaeus sin yngre kamrat i ”Hey grand ol’ man”:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0