Och den långa näsan… var min...

Oj, vad lurad jag blev! Biblioteket skyltade med boken ”Bibliotekarien i Magdeburg” (2021) skriven av Gunnar Bolin. Jag grep och lånade boken direkt. Och började läsa…

 

Först då såg jag bokens undertitel: ”och andra berättelser ur ett radioliv”! Magdeburgbibliotekarien varade bara i 11 sidor! Resten var ju de ”andra berättelserna”! Och det fattade jag inte förrän jag börjat läsa.

 

Visst var det kul att läsa om när Bolin frågade om en intervju med förre Talking Heads-medlemmen David Byrne. Denne svarade ja direkt till intervjun med Sveriges Radios Bolin och lade till, att hans farfar ju var svensken Axel Andersson! Onekligen en ”dörröppnare”.

 

Och visst var det lite intressant att läsa om alla OS etc, som Bolin rapporterat från. Inte som sportkommentator, utan som en sorts radioutbildad kulturpratare med uppgift att bevaka ”lite från sidan”.

 

Det är en lång väg Bolin vandrat från hallåman till radions Kulturnytt m fl program han varit inblandad i. Radiokarriären är lång, men att samla dessa eterberättelserna i en bok var inte så lyckat i mina ögon. Men det kan ju vara i besvikelsen över att Magdeburgbibliotekarien var avklarad på 11 sidor…

 

Jo, det är en skapligt lättläst bok, men den är ganska ältig och upprepande. Nä, den här boken hade jag klarat mig bra utan. Men du kanske tycker den är något att satsa på?

 

David Byrne och Talking Heads är jag inte så hemma i, så jag tog hjälp… Albumet ”Remain in light” (1980) fick väldigt bra kritik, läser jag, och därifrån kom singeln ”Once in a lifetime”. Låten, liksom albumet, är lite funkigt med afrikanska rytmer och nådde strax under topp-10 i England. Så här låter det om bandets officiella video:

 

 

Go’ lörda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0