Svarta vingar lyfter...

”Svarta vingar” är Kristin Fägerskjölds tredje och avslutande bok i hennes serie om kvinnor vid tiden för andra världskriget. Just den här delen har inspirerats av händelserna kring Jane Horney.

 

Jag började förvisso i fel ordning på Fägerskjölds serie, men jag tror inte det ”klyddar” till det. Vill jag läsa de övriga delarna, så borde det fungera alldeles utmärkt. För jag fångades av berättelsen om Ilse, Dise, Betsy, Ruth etc i Sigtuna och andra platser.

 

Engagemanget i Lottakåren är stort och arbetet för soldaternas bästa är uppskattat. Matvagnen, dragen av hästarna Buller och Bång, är ett välbehövligt och efterlängtat avbrott i de dagliga soldatsysslorna.

 

Givetvis finns det förvecklingar i berättelsen. Kärleken drabbar i fält, men även andra händelser inträffar. Med ett, för mig, oväntat avslut på boken.

 

Jag föll snabbt för den här boken med sitt beskrivande och tilltalande språk! Man känner snöns kyla, liksom vänskapens värme. Första delen i serien ligger här bredvid och väntar på mig…

 

I måndags var Bogotas Filharmoniker på besök i Malmö Live och jag förmodar att de tagit hjälp av vingar för att korsa Atlanten. Marcos Madrigal, kubansk pianist, framförde lysande ett verk av Mozart, men som extranummer spelade han Ernesto Lecuonas ”Malagueña". Fart & Fläkt, eller hur?

 

  

På tal om Fart&Fläkt, vad sägs om ”Malagueña salerosa”? Chingon, ett band från Texas, hade låten med på sitt album, ”Mexican spaghetti western”, 2004, men här hör vi den live med lite snack i inledningen.

 

 

Go’ Ny Månad!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0