Väl sedd i eftertexterna...

”Ingen går hel ur det här” är titeln på boken av och om Kjell Andersson. ”Vem f-n är det?”, säger kanske en och annan, men om jag lägger till bokens undertitel, ”Mitt liv i den svenska musiken”, så kanske det ljusnar…

 

Boken kom 2021 och är lite av Anderssons terapiarbete efter att ha mist jobbet på svenska EMI, där han varit A&R-man och musikproducent i runt 40 år. Han producerade skivor med Ulf Lundell, Gyllene Tider, Roxette, Eldkvarn, Marie Fredriksson, Sven-Bertil Taube, Svante Thuresson, Björn Skifs m fl. Lite av gräddan av svensk musik under en lång räcka av år. A&R betyder f ö Artist och Repertoar.

 

Andersson var klart drivande i Lundells musikvärld, men även dennes räddare under de svåra åren när karriären (och livet) ”var ur led”. Med drogproblem och pengabrist fick Lundell bo hemma hos Andersson. Samarbetet och vänskapen fick dock ett abrupt slut 1992 efter 10 Lundell-album, däribland ”Kär och galen” (1982) med bl a låten ”Öppna landskap”.

 

Kjell Anderssons namn finns att läsa på baksidan av många svenska skivomslag, vilket ju var lite lättare att se på vinylens tid… I CD-världen kräver det bra glasögon…

 

Bokens kapitelindelning fångar mig med en gång: ”Ingång”, ”Uppgång”, ”Framgång”, ”Motgång”, ”Nedgång” och ”Utgång”. Det speglar väldigt väl Anderssons liv i musikens tjänst. Han har onekligen bidragit med massor, men jag får ändå känslan av att det är en bitter, besviken och sliten man som berättar. Missnöjd med hur det blev, men ibland kan jag skymta en gnutta stolthet över det han varit med om att skapa.

 

Jag tyckte, trots den beska smaken i berättelsen, mycket om boken. Kände det som en superlektion i svensk musik. Dessutom i flera genrer! Men, trots det, var det ingen bok jag sträckläste. Dock, väldigt läsvärd!

 

I oktober 2020 gjorde Ulf Lundell en publiklös s k corona-spelning på Cirkus i Stockholm och då framfördes bl a ”Är vi lyckliga nu”. Låten kom redan 2012 på albumet ”Rent förbannat”. Cirkus-spelningen blev f ö både TV-program och skiva!

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för alla fina boktips! /Kaj

2022-05-19 @ 21:00:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0