Japansk storsäljare...

Visst kan en boks titel locka till läsning! På samma sätt som ett LP-omslag kunde locka till lyssning. Jag var på biblioteket och såg boken ”Norwegian wood”, som ju är en av de bästa låtarna på ”Rubber soul”-albumet av Beatles. Givetvis lånade jag boken.

 

Författaren Haruki Murakamis bok ”Norwegian wood” kom redan 1987, men det dröjde 16 år innan den kom på svenska. Murakami, född 1949, sägs vara ”en av Japans populäraste samtida författare och översättare”.

 

Boken handlar om Toru, som 37 år gammal hör låten ”Norwegian wood” i en usel tappning på en flygning och ”överfalls” då av minnen från tiden ”mellan tonår och vuxenhet”.

 

Kamratskapet med Kizuki och dennes flickvän Naoko var starkt. Kizuki kom dock att ta sig av daga, men Naoko och Toru fortsatte sin vänskap. ”Döden är inte en motpol till, utan en del av livet” blev en tänkvärd mening efter Kizukis död.

 

Naoko blir dock sjuk och hamnade till slut på ett återhämtningsställe i bergen. Flera personer, varav en del ganska udda, dyker upp i boken. Alla beskrivs i ett vackert och färgrikt språk, men jag ska inte gå händelserna i förväg. Faktum är, att jag stannar så här mitt i…

 

Jag fångades inte bara av Beatles-låten, som återkommer tillsammans med annan musik i boken. Författarens beskrivningar och språk skapar många bilder i mitt huvud. Jag blir tagen av och faller för dessa vackra bilder och tycker att boken var klart läsvärd.

 

”Norwegian wood” blev lite av Murakamis genombrott i Japan. Han blev, lite mot sin vilja, omåttligt populär bland de japanska ungdomarna. Flera av hans böcker har f ö låtanknytning i titeln. När det gäller Lennon/McCartney-låten, så hittade jag look-a-like-bandet ”Them Beatles”, som gjorde låten live på Beatle Week 2013. Inte alls tokigt, tycker jag.

 

Hittade också en version av låten med jazz-trion European Jazz Trio från 2020. Den är lite längre, men jag fastnade för deras spel och inser vilken vacker melodi detta är. Tycker trion har gjort ett arrangemang, som sticker ut. Något för YSJF, eller vad tycker du? Och ha lite tålamod…

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0