Tre månader till julafton...

Julläsning på Albanienstrand… kan de’ va’ nå’t? Birgitta Bergin har skrivit boken ”Älskade jävla jul”, som kom ut 2020. Jag läste den i 32 graders värme…

 

Jag läste och läste… bokens kapitel är dagarna i december från första advent fram till julafton. Ordflödet är rikt. Det är mycket som ska hända fram till julafton. Mycket händer därutöver, allt från ett överdrivet rikligt snöande till att dotterns kk helt plötsligt blir pojkvän och ett gammalt ruckel ute på landet ska bli deras hem.

 

Bokens ”jag”, Amy, är författaren som just debuterat. Tillsammans med sin make har de kommit fram till, att frun ska pausa sitt vanliga jobb under hösten för författandet.  

 

Och så kommer det stora förlaget, som erbjuder henne ett fembokskontrakt. Kravet är att förlaget ska få besluta i vilken deckargenre författandet ska ske.

 

Men så börjar det dyka upp hatinlägg om henne på nätet… och en vattenläcka i köket gör att golvet bågnar och måste rivas upp… och… ja, det är högt tempo i boken. Skruvat och speedat, visserligen med lite knorr. Hur går det med julmaten när vattenläckan sabbat köket? Och var ska den ätas? Blir det julgran ute och inne enligt deras tradition? Kommer ljusslingorna hinna bli uppsatta? Funkar de efter elva månaders vila?

 

Frågorna är många och jag ska inte avslöja hur boken slutar. Tycker dock att berättelsen tangerar att bli lite för mycket. Eller vad säger du?

 

Som sagt, så är det idag tre månader till julafton. Snart dags för julskyltning! Funkar julljusslingorna? Och julmatstraditionerna är oförändrade? Och…? Känner du stressen inför julen redan nu? Får jag föreslå en liten julsång? Kan ju börja med att minnas hur det var ”Last Christmas”, som skrevs av George Michael och blev en dunderhit 1984 med honom och Andrew Ridgeley i duon Wham!

 

 

Go’ lörda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0