Åldrandets bokstavliga väg...

”Fjärran han drumlar” är en samling kåserier från 1993 skrivna av Herman Lindqvist. Han pryder omslaget finklädd med en yxa i handen sittandes på en huggkubbe. Jag må vara dum, men jag begriper inte riktigt varför denna bild valts.

 

I boken gör Lindqvist ofta återkopplingar till händelser i historien, men, framför allt, citeras och kommenteras en bok från 1884. Prästdottern Mathilda Langlets ”Husmodern i staden och på landet” ger råd till husets kvinna om hur hon ska sköta hemmet, leda pigans och tjänarens arbete, passa upp maken etc. Raljerande kommenterat, men…

 

Då är det något mer intressant när Lindqvist noterar, att Ibsen har en gata uppkallad efter sig i Paris, men inte Strindberg! Linné och Nobel har en gata, medan Berzelius även har en passage med sitt namn. Däremot saknas Nordenskiöld, von Fersen, marskalk Bernadotte och Gustav III på Parisiska gatuskyltar. Fast hur intressant är det…

 

Nja, jag har nu läst en bok, som kanske kunde roa lite när den kom för 30 år sedan, men nu… Alla böcker åldras inte med stil och charm…

 

På tal om åldrande, så hittade jag BBC-tv med Jools Holland där han firar nyårsafton av ett åldrande 2007 och övergången till 2008. På scenen har han sin Rhythm & Blues Orchestra med sång av Paul McCartney och Kylie Minogue i Pauls låt ”Dance tonight”. Den övergår via tolvslaget i ”Auld Lang Syne” till säckpipors ljuva ljud. Ut med det gamla året och in med det nya…

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0