Mordet på en bok...

Boken ”Mordet på Per Albin” (2022) av Jonas Hultkvist är för mig unik! Det är en av väldigt få böcker jag börjat på, men inte läst färdigt!

 

Titt som tätt dyker det i texten upp ord, som inte hör ihop med sammanhanget. Ett par stavnings-, kommaterings- och stavdelningsfel är inga bekymmer. De ”inhoppande” orden däremot, stör och tvingar mig att läsa om meningen och det gillar jag inte.

 

Jag stoppade läsningen helt efter sidan 110, som avslutas med följande mening: ”Han gav det till Ester Johansson som snabbt stoppade det i fickan på förklädet och försvann ut genom dörren innan poliserna började fundera rättsläkare Sven-Gunnar Larsson var en kortväxt man.”

 

Hur ska jag kunna lista ut vad boktryckaren, förlaget och författaren tänkte sig berätta här? Oavsett, så är det ingen bra reklam för Jonas Hultkvist.

 

Jag läser inte mer än så i denna bok och tackar biblioteket för lånet.

 

I september 1972 var Roberta Flack ”förband” till Quincy Jones på Greek Theater i Los Angeles. Hon blev inropad och som extranummer valde hon att göra en för henne ny låt: ”Killing me softly with his song”. Succé! Quincy rådde henne direkt, att inte framföra den på scen förrän hon spelat in den.

 

År 1973 kom singeln, som blev en världshit. Låten var dock skriven och utgiven två år tidigare. Charles Fox och orman Gimbel skrev den tillsammans med Lori Lieberman, som sjöng in den, dock utan större framgång. Kan tänka mig att det rasslade in en massa STIM-pengar efter Roberta Flacks utgåva och, ärligt talat, den dyker fortfarande upp på P4! Här i en lätt jazzigare live-version med Flack vid tangenterna:

 

Och så måste jag puffa för den danska versionen, ”Kylling me soft ice”, som Shu-bi-dua gjorde till sitt självbetitlade och första album 1974. Här dock i en liveinspelning från bandets 25-årsjubileum 1998. Shu-bi-dua!

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0