Frön mot svälten...

”Den stora fröstölden” är ännu en bok från Lundaförlaget Historiska Media. Den är skriven av Jens Nordquist och kom 2020.

 

Oj, vad fel jag hade! Jag tänkte mig den här boken som något i stil med ”Det stora tågrånet”, men så var det rakt inte. Detta var oerhört mer omfattande och djupgående.

 

I början av förra seklet började tankarna kring hur jordens ökande befolkning skulle kunna äta sig mätta. Växtförädling för bättre skördar blev en avgörande nyckel.

 

Vetenskapsmannen ryssen Nikolaj Ivanovitj Vavilov gav sig 1916 ut på en växtinsamlingsresa till Pamir och Världens tak. Målet var att växtförädlaren skulle samla på sig fröer i denna kanske ”nyttoväxternas barnstuga”. Växterna där borde, med tanke på odlingsförhållandena, ha en extra stark genuppsättning. Han gjorde många fynd och reste runt i världen än mer för att efter hand få ihop en alldeles unik frösamling, förmodligen världens mest omfattande. Detta blev grunden till hans försök att få fram vete, havre, ris, majs etc tillräckligt nog för att hålla svälten stången.

 

Men Nordquist nöjer sig inte med att berätta detta, utan sätter in allt i sitt sammanhang, dvs politiken kommer in… Stalin tar över i Sovjetunion och har sin syn och sitt intresse i odling, liksom Hitler och SS-chefen Himmler i nazityskland.

 

Vilken inriktning ska växtförädlingen ha? Kan någon metod även appliceras på människan? Sorter? Raser? Påverkan på dessa? Vad ska få finnas kvar? Helt plötsligt och oförberett överraskas man som läsare av en helt annan dimension i förädling.

 

Vavilovs önskan att ge mat åt svältande blir storpolitik. Tredje Riket går in i Sovjet för att, inte minst, nå Ukrainas bördiga jordar, som ska besås med de bästa fröerna och ge god avkastning i jakten på Lebensraum.

 

Vilka nya insikter och infallsvinklar denna bok gav mig! Ett frö betyder så mycket, att det blir föremål för all möjlig listighet i att nå kontroll/makt över det! Spännande obehagligt, med väldigt många offer längs vägen.

 

Mina ”kom-i-håg”-lappar vid läsningen var ovanligt många, men jag nöjer mig här med att berätta om, att växtförädlingen i Svalöv under lång tid räknats som världsledande! Mycket läsvärd bok, som onekligen ger frön till flera tankeställare!

 

”Sowing the seeds of love” var första singeln från brittiska Tears for Fears 1989. Låten skrevs av bandets Roland Orzabal och Curt Smith och har lite Beatles-doft i sig. ”Penny Lane”-trumpeter kan höras. Listframgången blev stor:

 

 

Go’ freda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0