Det blev än värre...

Per Leander var reporter på plats i Moskva vid protesterna mot Putin våren 2012. Han har samlat sina iakttagelser i boken ”Kampen mot Putin” med underrubriken ”Den ryska proteströrelsens uppgång och fall”.

 

Det är ett bra tag sedan jag läste boken och det är ännu längre sedan den kom ut 2015. Boken har bara väntat på. att jag skulle ta den med mig till tangentbordet…

 

Proteströrelsen, som vid något tillfälle samlade över 100.000 demonstrerande, har verkligen förintats. Diktatorn Putin tog i med hårdhandskarna och på den vägen är det, skulle man kunna säga.

 

Vid den tiden hade han inte ens kastat sig över halvön Krim. Och än mer skulle följa…

 

Boken var intressant med sin beskrivning av engagemanget, entusiasmen och energin, som lades ner för att få bort diktatorn och hans styre. Målet var ett öppnare och mindre centralstyrt samhälle. Det kan väl enklast sammanfattas med, att vi nu i efterhand ser, att landet gick helt motsatt riktning.

 

Läsvärt historiskt dokument.

 

Nu för tiden hör man inte så mycket från trumpetaren Herb Alpert (född 1935). Han och hans Tijuana Brass fanns i ”var mans” radio på 60-talet och framåt, inte minst i låten ”spanish flee”. Alpert och kompisen Jerry Moss startade även ett sedermera känt skivbolag, A&M, namnat efter deras efternamns initialer. Herb Alberts albumdiskografi är oerhört omfattande! Jag dyker i den och hittar en passande låt från 2013: ”Puttin’ on the Ritz”. Buss på den!

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0