Städaren ångar på...

”Städerskan” är debutboken för Nita Prose (2022). Prose, vars riktiga namn är Nita Pronovost, är förläggare och bor i Toronto.

 

Molly Maid, städerskan, jobbar på Regency Grand Hotel. Hon är ytterst flitig och plikttrogen. Noggrann som få och framstår samtidigt som både godtrogen och naiv, men alla hotellytor glänser!

 

Den sociala biten är inte hennes starka sida, men är duktig på att notera vad som händer runt omkring och koppla ihop det med de sentenser och visdomsord hennes mormor lärt henne som t ex:

 

”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden”.

 

Mormor och städerskan bor tillsammans i en liten synnerligen välstädad lägenhet och lever i väldigt ordnade rutiner. Matlagning, disk, tvätt och städning sker efter detaljerade planer, som mår bäst av att inte rubbas.

 

Det är städerskan som är berättaren i boken och det sker på ett lätt omständligt sätt, som lockade mig att fortsätta läsa. Saker och ting ”skruvar till sig” vilket hon sammanfattar i sentensen: ”Vi är alla lika fast på olika sätt”!

 

Saker och ting händer på hotellet och ”om man vill se vart någon är på väg, titta inte på munnen, titta på fötterna”, för att citera mormor. Molly hämtar kraft i ”Går du bara in för det klarar du det”… Och spänningen stiger…

 

Detta är en för mig lite udda bok, både i berättarformen och själva berättelsen. Efter ett tags läsning hade jag lite svårt att lägga boken åt sidan. Upptäckte nyss, att det i år kommit en fortsättning på ”Städerskan”. Beställde den på biblioteket direkt!

 

Här skulle det ju passa med musik från musikalen ”Rent”, men den titeln är ju varken på svenska eller städad, så den låter jag vara. Städerskan höll ångan uppe, så varför inte se/lyssna på salig Tina Turner i ”Steamy windows”! Låten, skriven av ingen mindre än Tony Joe White, spelades in till albumet ”Foreign affair” 1989, men kom även på singel. Här hör vi Tina Turner live från Arnhem i Nederländerna.

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0