Rapport från oroliga områden...

Äntligen lite roande och underfundiga krönikor i ”läseriet”! Men Staffan Heimerson lurade mig! ”Promenad i Absurdistan” med underrubriken ”Rövarhistorier, reseberättelser och en och annan reflektion” visade sig handla om förf tid som reporter i Afganistan ”med omnejd”. Boken kom 2002.

 

Heimerson ”hinner med” flera krig i regionen inkl jakten på bin Laden efter 11 sept-dåden 2001. Jag får uppfattningen, att han är väl insatt i alla klanernas agerande, men även i sovjetiska försöket till erövring och senare, deras tillbakadragande.

 

Genomgående noterar jag, att allt har sitt pris… Miljardärsonen bin Laden kunde göra sina val, men även med mindre ”börs” avhandlades mycket. Lojalitet är förhandlingsbart… ”Vem kan man lita på” skulle kunna vara nationalhymnen även i dessa områden…

 

Det är dock ingen dans på rosor för reportrar och fotografer att befinna sig i och kring Afganistan. Flera av Heimersons kollegor får plikta med livet i sin iver att reda ut vad som händer. Han skriver: ”På Balkan var ett människoliv inte mycket värt. I Afganistan är priset ännu lägre”.

 

Klart läsvärd bok, även om jag inte klarade av alla tungvrickande namnen på de ”stats-/klanledande” personerna Heimerson skriver om. Flera, inte minst de av Sovjet tillsatta kommunistiska statsöverhuvudena, hann dessutom inte sitta så länge på sina poster… rent generellt var det hög omsättning på höga positioner…

 

Ja visst, är detta en drygt 20 år gammal bok, men händelsemönstret går igen! Jag gläds åt att ha läst denna biblioteksgallrade bok! Heimersons penna förvisso, men upplysande och lärorikt för mig i alla fall.

 

Då som nu  -  alla dessa krig gör mig besviken och ilsk! Jag lånar en låttitel: ”Angry”! De pigga pensionärerna i Rolling Stones kom hösten 2023 med ett nytt album, ”Hackney diamonds”. Där finns ”Angry”  -  en riktig rackarrökare! Ännu en Stones-klassiker!

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0