Livsöden i Sverige 1917 - 1931...

Varför köpte jag boken ”De dubbelt så bra” på biblioteksgallringen? Den frågan återkom ganska många gånger under den första fjärdedelen av bokläsningen. Bengt Ohlsson-böcker hade jag läst tidigare, men denna?

 

I första kapitlet är Arvid ”jaget” och i det andra Ragnar och så växlar det hela boken ut. Det var segt i starten med läsningen av denna bok, som tar sin början 1917.

 

Arvid och hans lillasyster bor hos deras farbror och tant efter att deras mamma avlidit och pappa inte mäktade med både jobb och barn.

 

Ragnar bor på ett helt annat ställe med sin mamma. De bor i huset där hon jobbar som sköterska till en doktor.

 

Ja, så är grunden i boken, som kom att överraska mig. Hur roliga är de båda pojkarnas funderingar? Ingen lyssnar. Ingen bryr sig. Var och en på sitt håll tycker, att de har något att säga, men de är ju knappt ens tonåringar, så… Det viktigaste är ju, att de utför det de blir ålagda att göra!

 

Arvids lillasyster får bo i boningshuset med de vuxna och två kusiner, medan Arvid får sin ”säng” i en kätte i stallet… Hästen blir bästa vännen.

 

Ragnar bor visserligen i eget rum, men han betraktas av sin mamma som ”mindre vetande”…  Mamma får doktorn att instämma…

 

Men berättelsen växer långt om länge och fångar mig. Sista halvan har jag svårt att lägga boken ifrån mig.

 

Det händer saker i grannlandet Finland i slutet på första världskriget. Sverige vill inte skicka soldater till hjälp och stöd.

 

Arbetslösheten i Sverige är stor. Fackföreningsrörelsen växer och vill få fram bättre och rättvisare villkor för bl a skogsarbetarna. Det leder till konflikter och även blockader och i slutet på boken är vi framme vid Ådalen 1931…

 

Bokens baksidestext lockade med sin beskrivning om tidsspannet 1917 – 1931. Kände att det kunde kanske va’ något, men så möttes jag av trög och omständlig text… Men det lossnade! Och jag föll! Så’n tur, att jag inte gav upp! Då hade jag missat något! Denna bok gavs ut 2018! Läs & berörs!

 

Tomas Ledin, född 1952, tillbringade sina tidiga barndomssomrar hos farmor och farfar i Ådalen. Farfar gick f ö i Ådalendemonstrationståget 1931  -  en demonstration med ödesdigra konsekvenser, då de blev beskjutna av militär.

 

Hösten 2013 släppte Ledin sitt ”Höga kusten”-album  -  ett projekt han jobbat med i 10 år. En av låtarna är ”Min farfar gick i tåget” och så här lät den i SvT’s Go’ kväll 2013:

 

 

Go’ tisda’!!!

 

Haj å Goodbaj!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0